Forfatter

På veg inn i sommermånedene er det naturlig å se tilbake på et aktivt halvår i Norsk forening for kognitiv atferdsterapi. Før vi får summet oss er vinter blitt til vår og våren til sommer. Hva hendte egentlig, disse første seks månedene?

Foto A. Repål

Året startet med flere nye styremedlemmer som har bidratt med ny energi og nye perspektiver. Samtidig kan vi savne de som har avsluttet sine verv. Men på samme måte som årstider kommer og går er fornyelse og kontinuitet en naturlig del av organisasjonsliv, utdanninger og terapi. De siste årene har NFKT arbeidet målrettet med å styrke organisasjonen. Dette gir oss nå større mulighet til å løfte blikket og rette oppmerksomheten mot langsiktige faglige satsinger.

Barn og unge

En viktig prioritering har vært å styrke KAT-tilbudet for barn og unge. Dette arbeidet har blant annet resultert i egne fagressurser på nettsidene, videreutdanningstilbud for helsesykepleiere og utvikling av en studieplan for psykologer og leger som arbeider med barn og unge. I juni vedtok styret en ny strategiplan for perioden 2026–2031. Målet er å gjøre KAT til en lett tilgjengelig, kunnskapsbasert og sentral metode for forebygging og behandling av psykiske helseutfordringer hos barn og unge.
KAT på digitale plattformer

Digital utvikling er et annet viktig satsingsområde. KAT-baserte digitale verktøy og behandlingsprogrammer får stadig større betydning, og NFKT ønsker å være en aktiv aktør på feltet. Styret har derfor besluttet å integrere kunnskap om digitale KAT-tilbud i videreutdanningene og etablere et eget eBehandlingsutvalg som skal bidra til videre utvikling.

Kvalitetssikring og familieforøkelse

Samtidig som vi arbeider med nye satsinger, er kvaliteten i våre utdanninger fortsatt vår viktigste oppgave. Programmene skal ikke bare driftes, men også videreutvikles i takt med fagfeltet og hva som er behovet i samfunnet.

NFKT har flere assosierte medlemsforeninger knyttet til seg, og vi er også glade for å ønske Norsk forening for dialektisk atferdsterapi (N-DBT) velkommen som assosiert medlemsforening fra i år av. «NFKT-familien» har dermed blitt litt større.

En viktig prioritering har vært å styrke KAT-tilbudet for barn og unge.

Til høsten venter flere spennende faglige møteplasser, blant annet EABCT-konferansen i Brussel og veilederkonferansen på Gardermoen, i tillegg til kurs, webinarer og fordypningstilbud. Mer informasjon om disse aktivitetene finner du på vår nettside.

Til slutt vil jeg takke alle som bidrar til NFKTs virksomhet – forelesere, veiledere, utvalg, arbeidsgrupper, styret og ansatte. Deres engasjement er avgjørende for at vi skal makte å utvikle og styrke fagfeltet videre.

Ønsker alle våre medlemmer en riktig god sommer!