Forfatter

20. og 21. april gjennomførte Interregionalt kompetansenettverk for eBehandling (IRK) den fjerde nasjonale konferansen for ledere og fagfolk. Stedet denne gangen var Tromsø, som møtte de mer enn 200 deltakerne med vakkert vårvær. Det var bidragsytere fra direktorat, ledelse, brukerorganisasjoner, fag og forskningsmiljøer. Kognitiv atferdsterapi som metode spiller en sentral rolle i mye av det som skjer på denne fronten.

Programkomiteen hadde satt sammen et spennende program som spente vidt. Det gjorde ikke budskapet fra talerstolen. De mange innleggene pekte alle i samme retning:

– eBehandling og andre digitale helsetjenester er et helt nødvendig tilbud i dagens og fremtidens helse-Norge for å kunne møte innbyggernes behov.
– Metoden er godt dokumentert også for pasienter i spesialisthelsetjenesten.
– Det er kostnadseffektivt å tilby digitale helsetjenester.
– Pasienter som har gjennomført eBehandling er tilfreds med behandlingen, og ny-henviste etterspør den om de får god nok informasjon.
– Andelen pasienter som i dag får eBehandling er alt for lav i forhold til potensialet.

 

 

Tromsø i nydelig vårvær

Smakebiter fra programmet

Økt kunnskap om eBehandling blant befolkningen og helsepersonell er fortsatt en hovedutfordring. Lansering av ny nettside og eget program for introduksjon av eBehandling var to av tiltakene som ble presentert på konferansen. Den nye nettsiden eBehandling,no kan du lese mer om i Andreas Petersen sin artikkel i denne utgaven av tidsskriftet. Vi fikk også flere spennende innlegg som omhandlet erfaringer med nye måter å organisere tjenestetilbudet på. Samhandling på tvers av tjenestenivåer synes å være en nøkkel her.

Markering av åpning nye nettsider eBehandling. Fra venstre: Arild Aasen, Liv Engvik, Tine Nordgreen, Arne Repål og Tarald Sæstad

Et annet budskap var at behandling på digitale plattformer må bli en sentral del av retningslinjer for behandling og at behandlingsmetoden må bli en del av profesjons- og spesialistutdanningene. Personlig tilpasning av behandlingsprogrammene og fleksibel bruk ble også trukket frem som viktig. Det jobbes i disse dager med å få kompetanse om behandling på nett inn i NFKT sine utdanninger. En av hovedbidragsyterne på konferansen var den svenske psykologen og professoren Gerhard Andersson. Han har i mange år forsket på effekten av digitale behandlingsprogrammer og har sitt metodiske utgangspunkt innen kognitiv atferdsterapi. Han snakket blant annet om muligheter og utfordringer knyttet til rollen som eBehandler.

Professor Gerhard Andersson

Av andre innlegg de to dagene konferansen varte kan nevnes psykologspesialist og leder av Senter for forskningsdrevet innovasjon Tine Nordgreen som snakket om kvalitetssikring av digitale behandlinger. Marianne Aalberg, psykolog og seniorforsker ved Akershus Universitetssykehus hadde et innlegg om eBehandling for barn og unge.

Jakten på nordlys

Redaktøren, som blant annet er leder av Interregionalt kompetansenettverk for eBehandling og var konferansier under konferansen, hadde invitert Flanøren til Tromsø. Medarbeidersamtaler er viktig. Vi tenkte deler av denne kunne foregå under åpen himmel i håp om å få sett nordlyset som var meldt natt til mandag. Klokken 24.00 la vi oss ned på en benk litt til venstre for Hurtigrutekaia. Den var tydeligvis konstruert for formålet. En dobbelbenk hvor man kan ligge og kikke opp på stjernehimmelen. Litt over klokken 01.00 mistet vi troen på meldingen om Nordlys, men det var verdt forsøket. Mens stjerner sakte kom til syne høyt der oppe ble mulige nye flanerier og kognitive sidesprang diskutert. Ikke det verste kontorlandskapet dette!

Gode tilbakemeldinger

Tilbakemeldinger fra deltakerne på konferansen var svært positiv. Det galt både innhold og gjennomføring. Dette var den fjerde konferansen i regi av IRK. Den første var i Bergen i 2022 med 60 påmeldte. Antall deltakere har således mer enn tredoblet seg siden oppstarten. Med samlingen i Tromsø har konferansen nå vært avholdt i alle fire helseregioner. Neste års konferanse er derfor igjen lagt til Bergen. Det er bare å glede seg!

Dette var den fjerde konferansen i regi av IRK.

Hva tema for neste konferanse blir er ikke avklart, men jeg tror kognitiv atferdsterapi som metode også vil spille en sentral rolle der. Det er å håpe at enda flere kognitive atferdsterapeuter melder seg på. Dels har vi en viktig rolle å spille her, dels gir det muligheter for nettverksbygging.