Forfatter

Det skrives mye om de mulighetene som ligger i forebygging og behandling av psykiske lidelser på digitale plattformer. Da kan det være vel verdt å minne om at de samme plattformene også kan være med til å bidra til problemene. Konferansen i Trondheim 6. -7. mai i år hadde fått tittelen Seksuelle overgrep i vår digitale hverdag og hadde mange innlegg til ettertanke.

Nok., som arrangerte konferansen, er en betegnelse for ressurssentre mot seksuelle overgrep som er samlet under paraplyorganisasjonen Nok. Norge. De har som målsetting å sikre god hjelp til utsatte for overgrep og deres pårørende og å heve kunnskapen om konsekvensene av overgrep i samfunnet. Sentrene tilbyr også veiledning og undervisning til skoler, helsepersonell og øvrige fagpersoner i spørsmål om overgrep og seksualitet. De hadde satt sammen et nyansert program hvor problemstillingen ble belyst fra ulike aktører og forskjellige perspektiver. Ca. 150 personer deltok på konferansen som var lagt til Quality Hotel Prinsen i Trondheim sentrum.

Det var også lagt opp til kulturelle innslag. Foto: A. Repål

Selv var jeg invitert for å snakke om Terapi og selvhjelp på digitale plattformer. Hva finnes, og hva vet vi om effekt? At Nok. også hadde dette som et ønsket tema på en konferanse som ellers var mye vinklet mot den digitale virkelighetens mørkere sider vitner om et bredt perspektiv. Av øvrige tema på konferansen kan nevnes:

– Politiets arbeid med forebygging, ikke bare på gata men «selvfølgelig også på data»
– Hvordan forebygge stalking
– Hvordan barn og unges kropper avstemmes gjennom affektiv styring og regulering i den digitale begjæringsøkonomien
– Digitale overgrep, utpressing og spredning av overgrepsmateriale
– Arbeidet med større etterforskninger av nettverksovergrepssaker

Psykologspesialist Svein Øverland burde være godt kjent blant kognitive atferdsterapeuter. Han hadde et innlegg med tittelen Kunstig intelligens og seksuelle digitale rollespill: er det så farlig da? Konferansen ble avsluttet med en liten paneldiskusjon som oppsummerte noen av temaene som ble berørt disse to dagene.

Tema til ettertanke

Undertegnede var innlosjert på delvis streikerammede City Living i et lite vårlig Trondheim. Selv om solen skinte var det ikke mange varmegradene, og kombinert med en sur vind fra nord innbød det ikke til byvandring. Det overordnede tema for konferansen ble heller utgangspunkt for noen ettertanker på det lille hotellrommet. Den sosiale virkeligheten vi befinner oss i er ikke lenger begrenset i tid og rom. Det som kan ha alvorlig innvirkning på våre liv, enten som enkeltstående hendelser eller vedvarende belastninger er dessverre også blitt en del av vår digitale hverdag. Dét er viktig å ha med seg i møte med pasienter. Mange av disse temaene kan være svært skambelagt for pasienter. De kan være vanskelig å sette ord på. Faren er at de ligger der som opprettholdende faktorer uten av vi klarer å fange det opp.