Skip to main content

Forfatter

For noen Är siden kom jeg over boken Bartleby & Co av den katelanske forfatteren Enrique Vila-Matas. Hovedperson fÄr den ideen at han skal kartlegge alle forfattere som ble tause etter en bok eller to. En av grunnene til at jeg den gang la spesielt merke til boken var innledningen.

Den inneholder fĂžlgende selverkjennelse fra hovedpersonen: ” Jeg har aldri hatt hellet med meg hos kvinnene, jeg bĂŠrer med resignasjon en bedrĂžvelig pukkel pĂ„ ryggen, alle mine nĂŠrmeste slektninger er dĂžde, jeg er en ynkelig ungkar som arbeider pĂ„ et nitrist kontor. ForĂžvrig er jeg en lykkelig mann.” Man blir som leser nysgjerrig pĂ„ hva det er som gjĂžr at denne personen er lykkelig. Svaret ligger, utover en stoisk holdning til egen skjebne, i at han har pĂ„begynt sitt store prosjekt. Han har med andre ord funnet et innhold i tilvĂŠrelsen.

Skrivesperre

NĂ„r jeg nĂ„ pĂ„ ny har tatt boken frem fra bokhyllen skyldes det en artikkel i Dagens NĂŠringsliv nr. 107 2008 med tittelen ”Hvorfor fĂ„r forfattere skrivesperre?”  I artikkelen intervjues en rekke forfattere om deres egen erfaring med dette fenomenet. Svarene kan plasseres i fĂžlgende kategorier: Skrivesperre som reaksjon pĂ„ svĂŠrt negative kritikker, (hvor forfatteren setter helt til side tidligere prestasjoner og vurderer seg selv helt og holdent ut fra de siste kritikkene); som en generell prestasjonsangst knyttet til tanken pĂ„ at ingen er bedre enn sin siste bok; mangel pĂ„ ideer om hva en vil skrive om og generell vegring knyttet til ubehaget ved Ă„ skrive. Det siste kan kanskje vĂŠre overraskende for den som ikke selv skriver, men det Ă„ forfatte en bok er sjelden en fest. Det er som oftest et ensomt og noksĂ„ hardt arbeid, hvor man selv har vanskelig for Ă„ bedĂžmme kvaliteten pĂ„ det som blir skrevet. Dette er noe av dilemmaet for mange forfattere: Trangen til Ă„ skrive, lysten til Ă„ fĂ„ noe utgitt, men samtidig frykten for dommen nĂ„r man fĂžrst har stukket hodet frem. Det Ă„ bruke dager og netter pĂ„ Ă„ skrive noe som du ikke en gang vet om noen vil gi ut kan for mange virke som et noksĂ„ hĂ„plĂžst prosjekt. For den som holder pĂ„ med denne aktiviteten mĂ„ trangen til Ă„ ordlegge seg vĂŠre stor. SĂ„ stor at man er villig til Ă„ utsette seg for forlagskonsulentenes og kritikernes luner.

Da kan vi kanskje ha noe Ä lÊre ved Ä se pÄ hva som bidrar til at forfattere fÄr skrivesperre, og hva som har hjulet dem ut av den.

Det interessante med artikkelen i Dagens NĂŠringsliv og boken til Vila-Matas er at fenomenet de tar opp ikke er avgrenset til skriving, men kan brukes til Ă„ kaste lys over mange andre forhold ved det Ă„ vĂŠre menneske; det handler om hvordan tanker ofte bidrar til Ă„ hemme oss. Begrepet ”den indre kritiker” er jo kjent i kognitiv terapi. Det er ikke sĂ„ dumt Ă„ ha en indre stemme som har et litt kritisk syn pĂ„ hva vi gjĂžr. Det kan bidra til Ă„ kvalitetssikre vĂ„re valg og begrense mengden av utspill vi senere angrer pĂ„. Dessuten er mennesker som helt mangler denne indre kritikeren ikke alltid sĂ„ forenĂžyelige Ă„ vĂŠre sammen med. Men som oftest er problemet at denne indre negative stemmen fĂ„r for stor plass, at den hemmer oss i Ă„ fĂ„ brukt vĂ„re talenter, i Ă„ utfolde oss. Da kan vi kanskje ha noe Ă„ lĂŠre ved Ă„ se pĂ„ hva som bidrar til at forfattere fĂ„r skrivesperre, og hva som har hjulet dem ut av den. De metodene ligner mye pĂ„ det vi kjenner fra kognitiv terapi ved angst og depresjon, og er en god pĂ„minnelse om at kognitiv terapi har mye Ă„ bidra med ogsĂ„ i forhold til andre tilstander enn psykiske lidelser. Kognitiv livsfilosofi kunne kanskje ha vĂŠrt til hjelp for mange av Bartlebyene til Vita-Matas.

Refusert

”Refusert” er tittelen pĂ„ en bok skrevet av Tor Halstvedt. Den har undertittelen ”En fortelling om Ă„ falle utenfor den akademiske, litterĂŠre andedam.” Boken er, pĂ„ tross av sitt lite hyggelige tema, noksĂ„ fornĂžyelig lesning, og har flere gode eksempler pĂ„ hva som er mulig dersom man ikke gir opp for tidlig (forfatteren har pĂ„ tross av sine mange negative erfaringer gitt ut en rekke bĂžker). Den har ogsĂ„ noen gode eksempler pĂ„ hvordan manus er vurdert helt forskjellig. Om en av forfatterens bĂžker heter det fra en forlagskonsulent at: ” Konklusjonen mĂ„ dessverre bli at manus ikke kan anbefales til utgivelse, og jeg ser heller ingen grunn til Ă„ oppmuntre forfatteren til videre arbeid med det,” mens en anmelder etter at boken var utgitt pĂ„ et annet forlag skrev at ”Ho gjorde sĂ„ sterkt inntrykk pĂ„ meg at eg i lĂžpet av tre dagar har lese ho like mange gonger.”

For den som i for stor grad lar seg styre av sine indre eller ytre kritikere kan det vĂŠre mye Ă„ hente i en kognitiv livsfilosofi. Kjernen i kognitiv terapi er god folkelig kunnskap satt i system, og er anvendelig langt utover diagnosenes domener. Det handler ikke om lidelse som sykdom, men om mestring av livets mange utfordringer. En av forfatterne som ble intervjuet i Dagens NĂŠringsliv var Jan KjĂŠrstad, som fikk skrivesperre etter en rekke dĂ„rlige anmeldelser av boken ”Erobreren”. Etter at han til slutt fikk Ă©n god anmeldelse sier han blant annet at: ” Det handlet mer om at det var godt Ă„ vite at det fantes andre som leste ”Erobreren” annerledes enn hva mange andre til da hadde gjort. Jeg fikk satt ting i perspektiv. Jeg tenkte at det kunne ha vĂŠrt verre, at boken kunne ha vĂŠrt refusert, at jeg i bunn og grunn var heldig. Da lĂžsnet det.” Litt befriende Ă„ lese svaret til Knut NĂŠrum, som forsikrer at han aldri har hatt skrivesperre. ”Hvorfor ikke?” ”Jeg tror det handler om en kombinasjon av god arbeidsmoral og total mangel pĂ„ litterĂŠre ambisjoner. Skrivesperre kommer av at man ikke tĂ„ler Ă„ skrive noe som er dĂ„rlig, at man ikke tĂ„ler Ă„ lese en ufullkommen setning av seg selv. Det gjĂžr jeg”

 

Fiasko

Denne holdning har mye til felles med en  god kognitiv livsfilosofi: Ikke la deg hemme av den indre kritikeren, stil realistiske krav til deg selv og jobb hardt og tĂ„lmodig med det du Ăžnsker Ă„ oppnĂ„. Og skulle det nĂ„ likevel gĂ„ helt galt kan det vĂŠre en idĂ© Ă„ lytte til Gunnar Wall som i forordet til boken ”Verdens största fiaskon” spĂžr hva en fiasko egentlig er: ”Ett fiasko Ă€r nogot mer, det Ă€r ett förĂ€dlat misslyckande. Ett misslyckande pĂ„ hög nivĂ„. De flesta av oss lever et daglig liv som innebĂ€r att vi knappast har möjlighet att göra fiasko sĂ€rskilt ofta. Det Ă€r helt enkelt inte sĂ„ mĂ„nga som bryr seg om vad vi har för oss. Om det Ă€r en dyster eller trösterik tanke kan man jo fundere pĂ„.”

”Ett fiasko Ă€r nogot mer, det Ă€r ett förĂ€dlat misslyckande. Ett misslyckande pĂ„ hög nivĂ„.»

Det er flere bidragsytere i dette nummeret. Ved siden av presentasjon av fagsamling i Italia er det en artikkel om bruk av KT i hjelpearbeid, presentasjon av mannen bak FRIENDS programmet og som vanlig Lederen har ordet. Metaforspalten er pÄ plass, selv om bidragsyteren stod midt oppe i forberedelsene til sin doktordisputas! For de av leserne som gÄr med tanker om et bidrag til tidsskriftet men sliter med skrivesperre: Den beste motgiften er kanskje Ä kaste seg ut i det og bare begynne Ä skrive. God sommer!

 

Litteratur:

Bartleby & Co, Enrique Vila-Matas, Solum Forlag 2003

VÀrldens största fiaskon, Gunnar Wall, MÄnpocket 2008

Refusert, Tor Halstvedt, Genesis Forlag 2002