Skip to main content

Forfatter

I februar i år ble lederkonferansen om eBehandling, tjenesteinnovasjon og digitalisering avholdt i Trondheim. Konferansens tittel var “eBehandling – Nye veier til god psykisk helse” og  viste oss mange nye og spennende veier til hvordan vi kan tilby helsehjelp i tiden som kommer.

Konferansen var den tredje  i en rekke arrangert av Interregionalt kompetansenettverk for eBehandling. Første konferanse ble arrangert i Bergen 2022 og da var det 60 påmeldte.  Årets konferanse hadde 160 påmeldte. Blant disse var det deltakere fra helseforetak, 14 ulike sykehus, private behandlingsinstitusjoner, andre private aktører og samarbeidsparter, forskning, brukerrepresentanter, helsedirektorat og helsedepartementet. Den økte deltakelsen på konferansen siden 2022 sammenfaller godt med hva mitt inntrykk er når det gjelder interesse for digitale behandling, nemlig at stadig flere får øynene opp for hvilke muligheter som ligger i dette. Konferansen innholdt mange spennende tema og presentasjoner og det er mye som kunne fortjent en nærmere omtale her. Men om jeg skal fremheve noen tema så må det være disse tre temaene: politisk vilje, MindSpot og engasjement.

Politisk vilje

Etter velkommen og åpning av konferansen av arrangører og Elin Ulleberg, klinikksjef ved klinikk psykisk helsevern St. Olav, var det Helsedirektoratet som presenterte sine tanker om bruk av digitale helsetjenester. Representantene fra Helsedirektoratet var tydelige i sin tale om at det er både ønskelig og nødvendig med økt bruk av digitale helsetjenester. Informasjon om tilgangen til behandlingstilbudene bør økes og flere bør få tilgang til behandling på digitale plattformer.

Representanter fra Helsedirektoratet

Dag to av konferansen startet med en presentasjon av digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Oldernes Tung. Også fra departementet side er det en vilje og et ønske om at helsetjenester gjøres mer tilgjengelig gjennom digitalisering. Regjerningens mål om å gjøre Norge til det mest digitaliserte landet innen 2030 er ambisiøst, men høye mål holder oss på tå hev, og høye mål bør vi ha også for digital behandling.

Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Oldernes Tung.

Det virker altså å være en tydelig politisk vilje om å bidra til økt bruk av digitale løsninger i behandling. Viljen har allerede materialiserte seg i et samarbeid om kommunikasjonsstrategi for å nå ut til befolkning og helsepersonell med informasjon om eBehandling. Samtidig gjenstår det å se på hvilke andre områder direktorat og departement vil bidra til å legge forholdene til rette for økt bruk. Uansett er denne politiske viljen positiv og det lover godt for økt satsning på dette i tiden som kommer.

MindSpot klinikken

Det andre temaet som engasjerte mange var erfaringer fra Australia med bruk av digital behandling. Nick Titov fra MindSpot klinikken deltok digitalt og presenterte deres erfaringer med et nasjonalt tilbud om digital behandling. MindSpot tilbyr behandling til omtrent 30.000 pasienter årlig og har siden oppstart hatt omtrent 250.000 mennesker i behandling for ulike psykiske plager. Klimaendringer, lange reiseveier og andre forhold gjør at en tredjedel av befolkningen i Australia har vansker med å få tilgang til helsetjenester. Gjennom tilgjengelig, transdiagnostisk og tilpasset behandling virker de å ha lyktes godt med å skape en nasjonalt tilgjengelig behandling. Effekt og kvalitet av behandlingen måles og dokumenteres, både i forskningssammenheng, men også som en rapportering til helsemyndigheter.

MindSpot tilbyr behandling til omtrent 30.000 pasienter årlig og har siden oppstart hatt omtrent 250.000 mennesker i behandling for ulike psykiske plager.

Titov var tydelig på at digitale hjelpemidler og behandlingsprogam er verktøy behandlerne bruker for å tilby helsehjepen. For å sikre at behandlerne får en god kompetanse på dette tilbyr de utdanning og veiledning gjennom MindSpot Academy. På denne måten tilbyr de utdanning og veiledning til psykologer i samabried med universitet og ulike MindSpot klinikker.

Erfaringer fra bruk av digital behandling i andre land er alltid nyttig, og kan inspirere til videreutvikling av våre egne tjenester. Så må vi alltid gjøre tilpasninger til lokale og nasjonale forhold, men uansett har vi alle godt av en jevnlig og forebyggende dose mot “not invented here” syndromet. Her kan du lese mer om MindSpot klinikken: Free, digital psychological care with MindSpot.

Engasjement

Et tredje tema som jeg sitter igjen med etter konferansen var engasjement. Dette ble gjort tydelig blant annet gjennom presentasjoner av tema knyttet til hvordan helsepersonell og brukere kan overkomme terskler for å ta digitale helsetjenester i bruk, hvordan kunnskap om og bruk av digital behandling kan gjøres til en del av helsepersonells utdanning og spesialisering, samt satsning på digital behandling og hjelp til barn og unge.

Fra paneldebatten

Konferansens siste dag ble avsluttet med en paneldebatt med representanter fra fagforeninger, sykehus og utdanning. De var alle orienterte, våkne og tydelig engasjert i konferansens mange tema. De hadde naturlig nok ulike oppfatninger om digital behandling og uenigheter profesjonsforeningene imellom er jo å forvente. Det de fleste debattdeltakerne var enige om, og positive til, var økt bruk av digital behandling, hvilke fordeler som ligger i å ta dette inn i utdanninger, helsetjenestenes ansvar i å differensiere behandlingstilbud og at de økonomiske virkemidlene er viktig for at digitale behandlinger tas i bruk.

Dette er som nevnt tredje gang konferansen avholdes, noe som gjør dette til en tradisjon. Tid og sted for neste års konferanse er ikke avklart enda, men det er uansett en begivenhet du bør få med deg om du er interessert i digital behandling.