Jeg skriver denne lederen fra Spania. Det har regnet mye i vinter, og landskapet rundt meg er grønnere enn jeg noensinne har sett det. Jorda virker lettet, det spirer og vokser. Fuglesangen er tydeligere enn vanlig. Kanskje fordi jeg selv er mer til stede, kanskje fordi fuglene virkelig gleder seg. Uansett minner det meg om hvor grunnleggende vann er – for livet, for jorda, for oss mennesker. Det nære og stille får global betydning når vi ser det i sammenheng.
Vi holder på
Første kvartal av 2025 er allerede bak oss, og NFKTs ulike utdanningsprogrammer er godt i gang på ulike steder i vårt langstrakte land. For kort tid siden leverte vi vår årlige rapport til Helsedirektoratet, og vi lar oss stadig overraske av omfanget av det vi gjør. I 2024 hadde vi hele 38 kull i gang med totalt 798 deltakere. I tillegg kommer opplæring av helsepersonell som jobber i Rask psykisk helsehjelp (RPH) og opplæring i kognitiv terapi for PTSD (CT-PTSD) for ansatte i Distriktspsykiatriske sentere (DPS).
Kunnskapsbasert
Det er mange aktuelle tema som preger både utdanningsfeltet og terapirommet for tiden. Noen tema er gjentagende, og andre er nye. Ett spørsmål som gjentagende aktualiseres, er hvordan skal man definere evidensbasert psykoterapi, og hvilken betydning har det for praksis? For den kognitive atferdsterapeutiske tradisjonen har det vært et grunnleggende premiss at det tilbudet som gis pasienter skal være forskningsbasert, og vi har en lang tradisjon på å gjennomføre randomiserte og kontrollerte studier. I våre utdanninger er et av læringsmålene at deltakerne skal ha god kjennskap til forskningsgrunnlaget for metoden, samtidig som det vektlegges at behandlingen må tilpasses pasientens behov.
Et fagfelt endring
Av nyere tema på agendaen er kunstig intelligens (KI). Vi nå begynner å se konturene av hvordan KI kan påvirke både utdanning og terapi. Dette åpner for spennende diskusjoner om faglig kvalitet, etikk og teknologiens rolle i opplæring og i terapirommet. Det utfordrer oss til å tenke nytt, men også til å holde fast ved det menneskelige møtet.
Vi er i gang med å utvikle nye tilbud – som en spesialisering i psykoterapi for psykologer, og en veilederordning for helsesykepleiere som har fullført utdanning i KAT. Flere kommuner etterspør videreutdanning for ansatte som jobber med barn og unges psykiske helse. Dette er viktig, og vi må i tiden fremover vurdere hvordan vi kan rigge oss for å imøtekomme slike forespørsler på en bærekraftig måte.
Påskeferien er nettopp avviklet. Håper den ga rom for ettertanke og rekreasjon.